Geo Targeting یا هدف‌گذاری جغرافیایی چیست؟
نوشته شده توسط : elena golchin

در مقالات قبلی با تحقیقات بازار به عنوان یکی از مهم‌ترین وضروری‌ترین عوامل بقا و رشد کسب و کارها در بازار رقابتی امروز آشنا شدید. یکی از مراحل مهم تحقیقات بازار، شناسایی پرسونای مخاطب است که سبب می‌شود کسب و کارها بتوانند بر اساس نیازها و اهداف خود، بازار هدف را بخش‌بندی کنند. یکی از راهکارهای مفید و نسبتاً ساده که نقش به‌سزایی در اثربخشی کمپین‌های بازاریابی دارد، هدف‌گذاری جغرافیایی (Geo Targeting) یا بخش‌بندی مخاطبان هدف بر اساس موقعیت جغرافیایی است. در هدف‌گذاری جغرافیایی یا Geo Targeting، کمپین‎‌های بازاریابی بر اساس موقعیت لحظه‌ای مخاطبان و یا محل زندگی آن‌ها (با کمک گرفتن از GPS وIP Address) برنامه‌ریزی می‌شوند. ردیابی موقعیت مکانی تلفن‌های همراه راه مناسبی برای بازاریابان است، چرا که به عقیده‌ی آنان موقعیت مکانی می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی محیط و نیت‌های افراد در آن موقعیت خاص در اختیار آنان قرار دهد و به این ترتیب، تولید و ارسال محتوای شخصی‌سازی شده و هدفمند برای مخاطبان ساده‌تر خواهد شد. در هدف‌گذاری جغرافیایی علاوه بر مکان لحظه‌ای، ممکن است مکان‌ها، فروشگاه‌ها یا شرکت‌هایی که مخاطب به تازگی به آن‌جا رفته است، ردیابی شود. برای مثال، اگر فردی اخیراً به نمایشگاه‌های اتومبیل سر زده است و یا هم‌اکنون در محل خرید و فروش اتومبیل‌ها حضور دارد، زمان مناسبی برای ارسال آگهی‌های تبلیغاتی خرید و فروش انواع ماشین‌ها توسط بازاریابان این صنعت پدید آمده است. هدف‌گذاری جغرافیایی موجب می‌شود پیام بازاریابی شما در زمان و مکان درست به گوش فرد مناسب برسد  و لید یا مشتری راغب بیش‌تری تولید شود. در این حالت احتمال تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل بیش‌تر شده و ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی، اهدافی چون افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه(ROI)  بالاتر برای کسب و کار حاصل شده‌اند.

نکاتی در مورد هدف‌گذاری جغرافیایی یا Geo Targeting در بازاریابی

  • هدف‌گذاری جغرافیایی راه مناسبی برای جذب مشتری به سمت فروشگاه‌های فیزیکی است. برای مثال، کافیست یک فروشگاه برای افرادی که در یک شعاع خاص از آن مکان قرار دارند، تبلیغات هدفمند ارسال کند و یا پیشنهادات ویژه با مهلت بسیار محدود برای آنان در نظر بگیرد.
  • مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، محل برگزاری رویدادها و همایش‌ها، موقعیت‌های مناسبی برای هدف‌گیری مخاطبانی هستند که غالباً اهداف و علایق مشترکی دارند. در این حالت می‌توان از آگهی‌های تبلیغاتی متناسب با موقعیت، فروشگاه‌ها و خدماتی که در نزدیکی آن افراد قرار دارند، استفاده کرد.
  • علاوه بر هدف‌گیری مخاطبان حاضر در یک مکان خاص، می‌توان این دسته از افراد را از مخاطبان هدف حذف کرد. برای مثال، مکان‌هایی مانند خوابگاه دانشجویان و دانشگاه‌ها که در تابستان بسیار خلوت هستند، بهتر است در این فصل از مکان‌های هدف شما حذف شوند.
  • زمانی که از هدف‌گذاری جغرافیایی استفاده می‌کنید، ممکن است نگران از دست دادن مخاطبان خود در دیگر نقاط باشید. برای رفع این نگرانی و همچینین بهینه‌سازی هزینه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی، می‌توانید هزینه‌ی بیش‌تری را به بخش‌های مهم اختصاص دهید و برای بخش‌های دورتر که نرخ تبدیل پایین‌تری دارند، بودجه‌ی کمتری اختصاص دهید.
  • از دیگر کاربردهای هدف‌گذاری جغرافیایی، ردیابی ترند جست و جو و کلمات کلیدی مرتبط با مکان‌هایی است که توسط افراد در موتورهای جست و جو استفاده شده است. برای مثال ممکن است افراد ، درباره‌ی مکان‌های دیدنی، رستوران‌ها و یا کافه‌های یک محدوده جست و جو کنند. بنابراین بدون نیاز به حضور فیزیکی، تا حدودی قصد و تمایل افراد از نحوه‌ی جست و جوی آنان مشخص خواهد شد. شما می‌توانید پس از آگاهی از این موضوع، از کلمات کلیدی مرتبط با آن حوزه در تبلیغات خود استفاده کنید.
  • یکی از روش‌های شخصی‌سازی تولید محتوا، طراحی لندینگ پیج اختصاصی و متناسب با دسته‌بندی جغرافیایی مخاطبان است. در این صورت، با ورود به لندینگ پیج، مخاطب با محتوای کاملاً مرتبط و مطابق با سلیقه‌ی خود رو به رو خواهد شد و تمایل بیش‌تری برای ایجاد تعامل با برند شما خواهد داشت.
  • یکپارچه سازی اطلاعات حاصل از شناسایی پرسونای مخاطب و هدف‌گذاری جغرافیایی می‌تواند اطلاعات سودمندی جهت پیش‌بینی رفتار مخاطب در اختیار شما قرار دهد. برای مثال ممکن است اهالی یک محله یا یک شهر، بر اساس فرهنگ غالب آن منطقه، رفتارهای خرید یکسانی از خود نشان دهند.

در این مقاله به برخی از راه‌های بهره‌گیری از هدف‌گذاری جغرافیایی جهت راه‌اندازی کمپین‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده‌ی بازاریابی اشاره شد. به طور کلی می‌توان گفت مشتریان به برنامه‌های بازاریابی هدفمند و شخصی‌سازی شده که متناسب با نیاز آن‌هاست، احساس بهتری دارند و بهترپاسخ می‌دهند. بنابراین نرخ بازگشت سرمایه حاصل از این‌گونه کمپین‌ها افزایش می‌یابد. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان کسب و کار شما را در مسیر پر فراز و نشیب بازاریابی به مسیر درست هدایت می‌کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: